onsdag 22. oktober 2008

N. Scott Momaday - Tsoai-talee

Navarro Scott Momaday, f. 1934 i Kiowa-reservatet i Oklahoma, USA - poet, romanforfatter og kunstmaler. Han fikk Pulitzer-prisen i 1969 for romanen House Made of Dawn.



I denne (ca. 1 time lange og høyst anbefalelsesverdige) videoen leser Momaday (blant mye annet) det følgende diktet (fra In the Presence of the Sun: Stories and Poems, 1961-1991) - og forteller om hvordan han fikk Kiowa-navnet sitt, Tsoai-talee.

The Delight Song of Tsoai-talee

I am a feather on the bright sky
I am the blue horse that runs in the plain
I am the fish that rolls, shining, in the water
I am the shadow that follows a child
I am the evening light, the lustre of meadows
I am an eagle playing with the wind
I am a cluster of bright beads
I am the farthest star
I am the cold of dawn
I am the roaring of the rain
I am the glitter on the crust of the snow
I am the long track of the moon in a lake
I am a flame of four colors
I am a deer standing away in the dusk
I am a field of sumac and the pomme blanche
I am an angle of geese in the winter sky
I am the hunger of a young wolf
I am the whole dream of these things
You see, I am alive, I am alive
I stand in good relation to the earth
I stand in good relation to the gods
I stand in good relation to all that is beautiful
I stand in good relation to the daughter of Tsen-tainte
You see, I am alive, I am alive

*

4 kommentarer:

Christine sa...

et dikt om livet og levende! Takk!

Zooey sa...

:) Pilamaye for hyggelig kommentar, Christine!

Inkan© sa...

Takk Zooey; Dette er en ny poet og forfatter for meg att oppleve och få kunskap av. Jeg har lyttet og det er jo gammel og god kunnskap om livet.
Din blog er spennende!

Hur har du det i livet idag? håper att det er spennende:) Jeg erovrer mitt liv igen og det er UNDERBART!

Zooey sa...

Pilamaye, Inkan!

Tenkte faktisk på deg da jeg la ut dette innlegget om Momaday :)

Så glad, så glad for å høre at behandlingen har vært vellykket (om enn tøff) & at du nå er i ferd med å erobre livet igjen!

Kramklem!