mandag 22. desember 2008

solsnutimene
















få ligge under denne varme dyna, lytte
til de myke lydene der ute, havet
som høres ut som en fjern motorvei
nattbussen som nærmer seg, brummer 
gjennom svingen ved Nordtun, øker fart forbi
jordet til Gunstein, huset til Berly, suser videre
ned Flakan mot fyret, den late applausen
fra takrenna over vindfanget, duringen
fra kjøleskapsmotoren, lyden av
gråt? filler´n, opp og hente
Jordkloden, legge den forsiktig
ned i senga, bre godt over den, stryke den
over kinnet, sette seg her i gyngestolen
rett ved siden av, nynne ei vuggevise med tusen
vers, ett for hvert språk den minnes gode ting med
og vonde, for hvert gulv den har å vaske, for hver
vedkubbe den må bære, for hver dag som likner natt
og hver natt som likner dag, våke over den
helt til det nye morgenbarnet kommer akende ned
Kvernhusåsen, oppdager Jordkloden, oj!
er den til meg? virkelig? løfter den
opp, rister litt i den, kjenner på det skjøre blå
innpakningspapiret, håperhåperhåper
og napper i sløyfebåndet

*

6 kommentarer:

tusen sa...

Dette var virkelig en flott tekst.
Muntertalvorlighverdagshøytidelig!
Mvh.Olava

Zooey sa...

Olava, så glad jeg ble for å høre dette - tusen takk!
Muntertalvorlighverdagshøytidelig (!) - for et herlig tusenbeint ord :)

Tjuvlåner Hannah-Kristins uttrykk igjen og ønsker deg et sånt år som du gleder deg aller mest over!


:) hu derre

Zooey sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
kjersti b sa...

Hei! Så fin og raus blogg du har. Og for en fin tekst dette var! Veldig stemningsfull. En feillesning fra meg gjorde at jeg først trodde den het "solsnutetimene", og det får bli totusenognis første nyord å smatte på. La meg ønske deg et både fredelig og gnistrende nytt år! Alt godt.

Kjersti Bjørkmo

Zooey sa...

Og et fredelig og gnistrende år til deg også, Kjersti! Så glad du likte denne teksten - takk skal du ha!

Solsnutetimene, du - herlig :))
Fortjener jammen et dikt! (Du eller jeg...?)

:) hu derre

Unknown sa...

Flott tekst!
Jeg "hører" melodien, sangen og klangen.