søndag 4. januar 2009

Apropos Israels invasjon i Gaza i natt

Her er en interessant artikkel: The Dialogue of Poetry: Palestinian and Israeli Poets Writing Through Conflict and Peace” av Yvette Neisser. (Dessverre er den for lang til å oversette til norsk akkurat nå.)

Mens jeg lette etter denne artikkelen, kom jeg over disse to graffiti-verkene av Banksy, riktignok på muren i Vestbanken:






























“Muren, Betlehem” 
Foto: Markus Ortner, 2005 (og med nedlastningstillatelse)


Og kom til å huske på en bok jeg ble litt klokere av:












After the Last Sky
- foto-essays av Edward W. Said og Jean Mohr


Alt mens jeg innimellom fulgte med på BBC - og da datt plutselig denne linjen ned i huet på meg - håper jeg siterer den rett her:

"A gun is something that makes a hole in people.” 
Kurt Vonnegut (Breakfast of Champions)

*

2 kommentarer:

Inkan© sa...

Och trots våra protester - så fortsätter de med sin galenskap.

Det är så sorgligt och jag tänker på barnen. Tänk att tvingas uppleva allt detta hemska.

Zooey sa...

Ja, det er nettopp barna - leste et røskende godt dikt om nettopp denne følelsen vi har av sinne og hjelpeløshet og likevel ikke gir opp - men husker hverken tittel eller navn på poeten - tror det var en britisk poet - prøver å finne det på tema...