søndag 20. juli 2008

jeg sleper på denne kofferten med Gro Dahle i














og like oppunder lokket Jan Erik Vold
som hele tida roper sorry
til alle brødrene sine fordi det ble ham
skråstrek meg
og Halldis Moren Vesaas
på kne i bunnen
planter et tre som om hun ber
og den hvite skjorta
til Magli Elsters skråstrek min kjæreste
ennå ikke kneppet opp
alt mens Helge Torvunds hypnostemme
hvisker gjennom nøkkelhullet
at jeg bør karre meg hjem og kysse hverdagen min
og hele forbaska tida
og samma hvor jeg sleper denne kofferten
Finn Øglænds penn opp gjennom glipa
der venstre hjørnebeslag har løsna
peker mot sikkerhetsnålen deroppe i frosthimmelen
som holder morgenen sammen

gin and bitter, betjent!
visst har jeg noe å fortolle
og du skal få et strå å træ dom på
hvis du greier å finne
her i denne svære kofferten
som allerede har stappfylt seg helt
på langs og på tvers, fra
øverst til nederst
et aldri så lite ubedikta hemmelig rom

*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei !

Jeg oppdaget ditt forfatterskap gjennom dine vakre minneord til Kjell Sola i Farsunds Avis, som faktisk ikke nådde meg før i går. (Svigerfar sender trofast ladninger med papirutgaven hit til Telemark ;) Google er kjekt å ha og da jeg fant ut at du var Zooey, som Helge Torvund skrev så begeistret om i Dagbladet i fjor, var ikke veien lang til bokklubbens bestillingssider :)
Jammen hadde du plutselig dukket opp på Forfatterbloggen også, og da var jo ikke veien lang hit, hehehe...
Du er herved lagt til blandt favoritter og jeg kommer nok til komme ofte innom her !

På forlagets hjemmesider står det at du kommer med utgivelse i år, jeg håper det stemmer og venter i spenning :)

Ønsker deg en strålende fin kveld og takker for fin og artig lesing så langt !

Zooey sa...

Oj, nå ble jeg helt rørt her - tusen takk for så hyggelig melding å få, Gjertrud! Tok meg en liten kikk på din blogg og du verden så flott den er - nydelige, nydelige bilder - mange blinkskudd her fra Lista også - den bloggen vil jeg se nærmere på (helt fra 2005!) - herved bokmerka - strålende julikveld til deg også!

:) Zooey